Wednesday, September 1, 2010

Het is lente in Sydney!

Op dag vier van de '30 dagen blog' uitdaging is het bedenken van een onderwerp erg gemakkelijk. Vandaag is namelijk de eerste dag van de Australische lente.

Iedereen die ik spreek heeft het over die verschrikkelijke winter die we hebben gehad. Ik ben blij te horen dat dit geen gewone winter was. Ik heb toch heel wat avonden bibberend met een deken over mij heen op de bank gezeten. Ik hoop dat het de volgende winter een stuk aangenamer zal zijn. Ik heb Marcel al gedreigd volgend jaar te willen overwinteren in Nederland.

Vreemd genoeg houdt Australie de vier Europese seizoenen aan. Dit komt door de Engelsen die hier alles zoveel mogelijk op thuis wilden laten lijken. Maar het is helemaal niet logisch om het jaar in vier seizoenen van drie maanden in te delen. Voordat de Engelsen kwamen hielden de aboriginals zes seizoenen aan en dit past ook veel beter bij het klimaat.

De winter in Sydney duurt eigelijk maar twee maanden in plaats van drie. De zomer duurt weer langer dan drie maanden. Met een gemiddelde temperatuur van rond de twintig graden is de lente eigelijk ook weer geen echte lente. Het is eerder al weer zomer maar dan zonder het hele hete weer. Dat kun je weer meer verwachten in november en december. Dan regent het ook meer dan in september en oktober.

Wat merken we hier verder van de lente? De afgelopen twee weken was het overdag al erg lekker weer met een temperatuur van rond de 18-20 graden. Vandaag was het voor het eerst ook 's avonds lekker buiten. Daarvoor ging toch elke keer weer rond zes uur de kachel aan omdat het koud werd.

Als begin oktober ook nog de klok een uur vooruit gaat, kan de Sydney zomer echt beginnen. De gaskachel geef ik dan weer een mooie plekje in de garage. Daar blijft die dan staan tot juni. Opgeruimd staat netjes.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...