Saturday, September 4, 2010

Nederlanders in Australie

Terwijl in Mumbai het aantal Nederlanders op een hand te tellen was (bij wijze van spreken dan), kom je ze hier op de meest gekke plekken en in grote aantallen tegen.

Vorige week zondag gingen we naar de markt in Frenchs Forest. Daar staat een man van rond de veertig met een tweedehands boekenstal. Een paar weken eerder raakten we met hem in gesprek en toen kwamen we er al snel achter dat hij van oorsprong Nederlands is. Hij had onder zijn stal in een doos nog een fles jenever liggen. Toen hij ons afgelopen zondag weer zag, liep hij naar ons toe om ons de fles te geven. Hij zij dat hij het aan de eerste Nederlanders wilde geven die hij tegenkwam en dat waren wij dus. De fles ligt nog altijd in de auto en ik weet niet wat ik er mee moet. Wij houden toch meer van de Australische wijn.

De man op de markt is een van de vele Nederlanders die je hier tegenkomt. Regelmatig spreek ik Australiers die dan vertellen dat ze een Nederlandse vader of moeder hebben. Ze spreken vaak zelf geen Nederlands meer of kennen hooguit een paar woorden. Sommigen lijken helemaal geen belangstelling meer te hebben voor Nederland wat ik opmerkelijk vind. Dit zijn voornamelijk kinderen van de generatie emigranten die zo snel mogelijk wilde integreren. Nederlands spreken vertraagde de boel alleen maar.

Nu is dat heel anders. Gisteren sprak ik een moeder op de Nederlandse school. Ze is getrouwd met een Engelsman en woont al 10 jaar in Australie. Ondanks dat ze hier waarschijnlijk altijd zullen blijven wonen en ze geen Nederlandse man heeft, brengt ze haar kinderen elke week naar de Nederlandse school. Dat vind ik toch knap.

Volgens Wikipedia woonden er in 2006 ruim 300.000 mensen met de Nederlandse nationaliteit in Australie waarvan bijna 80.000 mensen in Nederland zijn geboren. De meeste in Nederland geboren Australiers zijn voor 1980 geemigreerd. Daarna is de emigratie sterk gedaald. Maar liefst 64% van de in Nederland geboren Australiers, sprak in 2006 Engels thuis in plaats van Nederlands.

Wij spreken uiteraard Nederlands thuis. Het Engels houden we nog even zoveel mogelijk buiten de deur.

Dit zijn een paar interessante links over dit onderwerp:
- Netherlands - Australia 2006 (over de emigratie na de tweede WO)
- Nationaal archief (van Nederland naar Australie)

1 comment:

  1. Ik kom oorspronkelijk uit Amerika maar ik woonde in Nederland voor ongeveer 5 jaar voordat ik naar Australiƫ kwam en ik mis soms de Nederlandse taal want ik werkte zo hard om de taal te leren - Dus ik ben heel blij dat ik jouwe blog heb gevonden! Ik ben nieuwsgierig hoe alles gaat voor jou als een Nederlander Down Under, dus ik ga je blog ook zeker verder lezen :-)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...