Monday, September 13, 2010

Help een haai!

In Nederland ga je naar Ouwehands Dierenpark of naar Artis om gevaarlijke dieren te zien en dan zitten ze in een kooi of achter een hek. In Australie hoef je niet naar de Zoo. Hier kun je ze overal tegen het lijf lopen.

Zo is de kans is aanwezig dat er in onze tuin of onder het huis een redback spider zit. Als je daardoor gebeten wordt, kun je meteen door naar het ziekenhuis. In de Australische versie van 'Boer zoekt vrouw' (Farmer seeks a Wife) was een van de vrouwen door een redback gebeten. Leuk als dat op je eerste afspraakje gebeurd. Lees het artikel hierover.


Vorige week waren we in het Australian Museum en daar werd voorlichting gegeven over biodiversiteit. Een vriendelijke dame vertelde dat je beter niet met je handen onder rotsen kunt voelen omdat je dan gestoken kunt worden door de dodelijke 'blue-ringed stinger' (blauw geringde octopus). Laat dat net iets zijn wat Sebastiaan heel graag doet. Niet meer dus.

Dit zullen we Sebastiaan niet meer zien doen. 

Een ander dier dat je hier om de hoek aantreft is de haai. Als je vanaf ons huis naar beneden loopt, kom je bij de Sugarloaf inham van 'Middle Harbour'.  Een mooie plek om te zwemmen zou je denken, maar nee hoor.


Als je het woord zwemmen in de mond neemt, waarschuwen mensen in de buurt je meteen voor haaien. De mensen hier zijn zo overtuigd van het gevaar dat je denkt dat het hier dan wel moet wemelen van de haaien en dat er ieder jaar wel een ernstig ongeluk moet gebeuren maar dat is helemaal niet zo.

De laatste dodelijke aanval in Middle Harbour, vlakbij Sugarloaf, vond plaats in 1963, dat is meer dan 50 jaar geleden! Lees het artikel in de Sydney Morning Herald. Het incident heeft zoveel ophef veroorzaakt dat de mensen het er nu nog over hebben.

Omdat het allemaal zo lang geleden is gebeurd, vind ik de angst voor haaien in Middle Harbour een beetje overdreven. Toch wil ik het risico maar niet nemen en blijf ik braaf op het droge. Ja, ook ik heb Jaws gezien.

Kijk ook een naar dit YouTube filmpje. Hilarisch.

1 comment:

  1. Ik kom niet bij jullie zwemmen en ik kom niet bij jullie tuinieren. He, ik hoor dat tweetonige melodietje weer....ha ha.
    Marlies

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...