Monday, September 20, 2010

Nederland in het nieuws in Australie

Natuurlijk kijk ik in de krant altijd naar nieuwtjes over Nederland. Het is altijd interessant om te zien welk nieuws ze hier oppikken en welk nieuws niet. In Australie is de belangstelling voor buitenlands nieuws niet heel erg groot, laat staan voor Nederlands nieuws. We staan daarom niet heel vaak in de krant.

Deze ochtend toen ik in de coffeeshop mijn cappucino ging halen, zag ik op de voorpagina van The Australian (vergelijkbaar met het NRC in Nederland, dus heel serieus) een artikel over het ontvoerde jongetje, Andrew Thompson. Je kunt het hier lezen. Die ontvoeringszaak is hier groot nieuws. Zijn moeder had het jongetje 'ontvoerd' naar Europa en zijn vader heeft 2,5 jaar in Europa rondgefietst om hem te vinden. Met zijn blog hielt hij iedereen van zijn zoektocht op de hoogte. De moeder zit nu in Nederland vast en het zal nog wel even duren voordat dit is opgelost. Volgens mij krijgt de zaak in Nederland veel minder aandacht. Dit heb ik er in de Telegraaf over kunnen vinden. Een triest verhaal met het jongetje als grootste verliezer.

'We' stonden vanochtend ook in een andere Australische krant, de Sydney Morning Herald, bij de ingezonden brieven. Dit korte stukje was opgewekter van toon. De schrijver van de brief refereerde naar een artikel van twee weken geleden over fietsen. Dit is de vertaling:

"toen mijn vrouw met de auto in de buurt van Amsterdam reed, was ze erg onder de indruk van de vriendelijkheid van de Nederlanders door manier waarop ze naar haar zwaaiden. Totdat ze er achter kwam dat ze met de auto op het fietspad reed". 

Nederland als fietsland komt hier vaker in het nieuws. Net las ik een online artikel over het fietsen in Amsterdam en dat dit een voorbeeld zou moeten zijn voor Sydney. Je vind het artikel 'With Dutch courage, two wheels triumph' hier. Lees ook eens de commentaren onder het artikel. Sommige mensen houden er wel hele vreemde ideeen op na over Nederland.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...