Monday, September 27, 2010

Australische reactie op de Commonwealth Games Delhi

Waar ik stiekempjes om moet gniffelen deze week is de reactie van Australiërs op de organisatie van de Commonwealth Games door India. De Commonwealth Games, de Olympische Spelen voor leden van de Commonwealth, zeg maar de oude Britse koloniën, beginnen over vijf dagen in Delhi. Er doen in totaal 85 landen aan mee.

Al een paar Australische sporters hebben besloten om niet naar India te gaan omdat het te gevaarlijk zou zijn. Als je naar ze luistert zou je denken dat ze naar een oorlogsgebied worden gestuurd zo zwaar dikken ze het aan. Er werd zelfs geroepen dat de spelen afgelast zouden worden vanwege alle chaos maar dat hoor ik nu niet meer. Persoonlijk vind ik alle onrust grote onzin. India is India en dat veranderd niet vanwege de spelen.

Ik weet niet wat de Australiërs hadden verwacht maar de problemen in India kunnen niet als een grote verrassing komen.  De Australiërs zijn nu ineens heel verbaasd dat:

  • Er Dengue-koorts is uitbroken (gebeurd ieder jaar. Waarom zou dat dit jaar anders zijn?)
  • Het dorp waar de atleten verblijven niet op tijd was schoongemaakt en dat er in een van de kamers een slang is gevonden 
  • Er een brug is ingestort, gebouwd door een corrupt bouwbedrijf
  • Er twee toeristen gewond gewond zijn geraakt bij een beschieting


Het had mij eerlijk gezegd meer verbaasd als alles op tijd klaar was geweest en er helemaal geen problemen waren geweest. India staat al jaren bovenaan de lijst met de meest corrupte landen in de wereld. Ook vinden er veel terroristische aanslagen plaats. Dat gaat niet zomaar veranderen en al helemaal niet vanwege de organisatie van de Commonwealth Games. Ik hoop voor India dat de spelen heel succesvol gaan zijn en dat de atleten die nu hebben afgezegd heel veel spijt gaan krijgen van hun beslissing om niet te gaan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...