Wednesday, June 23, 2010

'We' hebben een nieuwe premier

Tot mijn grote verbazing las ik vanochtend in de krant dat de kans bestaat dat ‘we’ vandaag een nieuwe premier hebben. En inderdaad, ik kom net terug van tennis, en wat hoor ik op de radio? De premier van Australië, Kevin Rudd, is afgetreden. Zijn plaats is ingenomen door Julia (leuke naam!) Gillard. Daarmee heeft Australië voor het eerst in de geschiedenis een vrouwelijke premier. Ze is ongetrouwd, heeft geen kinderen en komt oorspronkelijk uit Engeland.

Mijn eerste reactie was om een relatie leggen met het voetbal. Australië won vanochtend vroeg, Australische tijd, met 2-1 van Servië. Ondanks de winst moeten ze naar huis omdat Duitsland van Ghana heeft gewonnen. Een paar uur later wordt de premier (een man) afgezet en wordt zijn plaats ingenomen door een vrouw. Dit moet een complot zijn.

Verhuizen naar een nieuw land is altijd interessant. Australië is een westers land en op het eerste oog zijn er niet hele grote verschillen met Nederland. Maar dat is slechts schijn. Hoe langer ik hier woon hoe minder overeenkomsten ik zie.

In Nederland kan een premier nooit zomaar afgezet worden door zijn eigen partij. Ik heb geen idee waarom dat hier wel kan. In de krant wordt het niet uitgelegd. Dat is ook niet nodig van de gemiddelde Australiër weet hoe de politiek in elkaar steekt. Ik dus niet. Hoogste tijd dus voor een snelcursus Australische politiek.

Het is nu dertig seconden later en dankzij Google ben ik al weer een stuk wijzer geworden. Volgens de website van de “Parliamentary Education Office” (www.peo.gov.au) is de premier in Australië lid van het parlement. Hij wordt gekozen door de partij (of partijen) met de meeste zetels. De partij kan de premier wegstemmen en hem vervangen door een andere kandidaat. Dat verklaart dus wat er vandaag is gebeurd.

Ik vond Kevin Rudd een vriendelijke, sympathieke man en ik vind het jammer dat hij plaats moet maken voor Julia Gillard. Wat mij met name aan haar opvalt zijn haar zeer zware stem, sterke Australische (?) accent, grote neus en rood piekhaar.

Mijn stem (als ik al mocht stemmen) heeft ze – nog – niet.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...