Saturday, August 7, 2010

Typisch Australisch

Na India en Indonesië is dit het eerste buitenland waar iedereen Engels als eerste taal spreekt. Plots vallen wij in de categorie "nieuwe Australiërs met Engels als tweede taal". Dat is toch even wennen. Na een paar minuten, volgt meteen de vraag "Waar kom je vandaan?". Daar is geen ontkomen aan. Mijn accent verraad mij meteen.

Volgens Marcel moet ik iets meer met een Australisch accent gaan praten want dan verstaan mensen mij beter. Nou, liever niet. Ik vind het Australische accent niet bijzonder mooi of zo. Dit is een filmpje op YouTube over het Australische accent. Oordeel zelf.

Er bestaan veel typische Australische woorden. 'Ta' (hoor je vooral in winkels) betekent bijvoorbeeld 'dank'. Een ander beroemd Australisch woord is 'mate'. Dat hoor je echt overal. En wat dacht je van 'outback'? Ook dat woord kom je -uiteraard- nergens anders in de wereld tegen.

Australiërs vinden het leuk om woorden af te korten. In plaats van 'breakfast' (ontbijt) hoor je bijvoorbeeld 'brekkie'. En 'barbie' betekent 'barbeque' en 'footie' betekent 'football'.

Een ander 'taalverschijnsel' is het geven van bijnamen. Je bent pas Australiër als je een goede bijnaam hebt. Bij tennis heet ik bijvoorbeeld geen Sandra maar 'Dutchie'. Hoe kan het ook anders? De coach vertelde laatst  over een lange dame die als bijnaam de 'Exterminator' had. Misschien 'verdien' ik die bijnaam ooit nog wel eens maar nu moet ik het nog even doen met het bescheiden 'Dutchie'.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...