Sunday, August 15, 2010

Fietsen en eten tegelijk

'Wow! Laten we veel lawaai maken door met onze fietsbel te rinkelen!', riep een meisje blij bij de start van de 'Ride-on-Dinner' fietstocht door Surry Hills in Sydney. Help! Toen ik dat hoorde, dacht ik even dat ik met een schoolreisje mee was. Gelukkig gaf niemand gehoor aan haar oproep en hoefde ik mij niet al te opgelaten te voelen.



De eerste 'Ride-on-Dinner' in Sydney was georganiseerd door een kunstenaarsorganisatie om het fietsen in de stad te promoten. De 60 deelnemers kwamen vooral uit de alternatieve hoek. Zo was er onder meer een meisje uit Hong Kong met een mooi versierde regenboogfiets. Marcel knoopte een praatje met haar aan en tot zijn verbazing begon ze spontaan te zingen toen hij haar iets vroeg. Ook maakten we kennis met Micky, een 'guerilla urban gardener' (guerilla stads-tuinier). Blijkbaar is dat ook een beroep. Micky legde uit dat ze illegale tuintjes aanleggen in de stad op plekken waar toch niets gebeurd. Onze guerilla tuinman vertelde verder dat hij een tv show heeft gemaakt en dat klopt inderdaad. Zie de website.

De organisator van de fietstocht, Anthony Hamilton-Smith, komt uit Melbourne en is kok en industrieel ontwerper. Hij heeft een bakfiets gemaakt met een rijdende keuken. Hij noemt het zelf zijn 'slow kitchen'. Hij vroeg zich nog af of hij de bakfiets in Nederland zou kunnen verkopen maar ik geef hem weinig kans. Volgens mij bestaat er in Nederland helemaal niet zo'n 'buiten-eet-cultuur' als in Australie. Het regent er gewoon te vaak. In Melbourne is trouwens al vaker een 'Ride-on-Dinner' georganiseerd. Dit is de website van de organisator.

Tijdens de tocht reden we door de wijken Surry Hills en Redfern, even onder Darling Harbour. Surry Hills is redelijk trendy en hip. Redfern is duidelijk een minder ontwikkelde buurt met veel sociale woningbouw. Je ziet er zelfs een paar woontorens, een zeldzaamheid in deze stad.

Het fietsen stelde niet veel voor. Ik denk dat we hooguit drie kilometer hebben gefietst. Voordeel is dat je er geen zadelpijn van krijgt. Tijdens de tocht waren drie stopjes ingelast waar we iets konden eten uit de 'slow kitchen' en iemand vertelde over de buurt. Op het eind van onze 'monster-rit' stopten we bij een sociale fietswerkplaats waar deelnemers zelf een band mochten plakken. Dat klusje liet ik graag aan mij voorbijgaan.

Dit is het eerste Sydney evenement waar we aan meedoen. Met de komst van de lente staan er meer originele activiteiten op het programma. We hebben ons onder andere ingeschreven voor 'Breakfast on the Bridge' op zondag 10 oktober. Op die dag wordt de Sydney Harbour brug afgesloten voor al het verkeer voor een massale picknick. De gemeente bedekt de brug voor de gelegenheid met graszoden dus je hoeft je picknick-kleedje niet op het asfalt te leggen. Subliem! Er passen maar 6,000 mensen op de brug en daarom moet je je eerst registreren voor een loting. Duimen maar dat ze ons inloten!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...