Tuesday, January 26, 2010

Schooluniformen

In Australie kunnen kinderen niet naar school zonder uniform. Vandaag moest ik naar de winkel om schooluniformen voor de kinderen te kopen. Het hoort allemaal bij de Australische manier van leven, denk ik maar.

Er zijn maar enkele scholen waar een uniform niet verplicht is. Op de Castle Cove school zijn de uniformen donkerblauw. Niet echt een vrolijke kleur voor kinderen. In India noemen ze dit geloof ik een Engelse kleur in tegenstelling tot de vrolijke Indiaase kleuren.

Als Nederlander had ik nooit kunnen denken dat ik mijn kinderen ooit in uniform naar school zou sturen. Ik denk niet dat het in positieve zin bijdraagt aan hun ontwikkeling. Het is erg praktisch want je hoeft nooit meer moeilijke discussies te voeren over wat de kinderen naar school aan willen. Maar hoe staat het met de ontwikkeling van een eigen smaak. Kinderen zijn gewoon niet hetzelfde. Kleding is voor kinderen een belangrijke manier om zich te uiten. Als ze dat niet kunnen, gaan kinderen op zoek naar andere manieren om zich te uiten. En dat gebeurt dan niet altijd in positieve zin.

Ik ben blij dat mijn zesjarige erg content is met zijn uniform. Ik denk niet dat hij zich realiseert dat iedereen er morgen hetzelfde uit zal zien. In Nederland droeg Sebastiaan een feloranje winterjas. Het was altijd erg makkelijk om hem terug te vinden. Dat zal anders zijn als alle jongen er 100% hetzelfde uitzien.

1 comment:

  1. 37 jaar heb ik hier in Nieuw Zuid Wales (vooral Sydney) voor de klas gestaan, op de openbare basisscholen. Dat mis ik erg. Nu ik gepensioneerd ben. Kwam hier, in mei, 1956. Eind januari, 1957, voor het eerst in een uniform naar South Sydney Boys High School. Het uniform was het ergste niet. De discipline vond ik niet fijn. (Op muziek naar binnen marcheren.)
    Later, als onderwijzer zelf, kon ik er weinig aan doen. Ik was er op tegen. Mijn indruk was dat de kinderen minder als individuen gezien werden. Het is me nooit kwalijk genomen dat ik niet meedeed met het aanmoedigen van uniformen dragen. ("Voor je klas". "Voor je school." "Voor je team." Enz.)
    Moet wel bekennen dat, toen mijn kinderen studenten waren op een middelbare school hier, ( voor studenten met talent in muziek, kunst, dans, enz..) ik hun uniform best leuk vond staan.
    Even om duidelijker uit te leggen: Ik moest ze vaak ophalen, na school, na repetities. Ik herinner me het moment dat ik met mijn zoon in in een benzine station stond, om te betalen en het me opviel dat hij als jonge man, in dat uniform een goede indruk maakte. (Na al die jaren dat ik er tegen geweest was!!)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...