Monday, November 1, 2010

De race die het land stil laat staan

De eerste keer dat we van de Melbourne Cup hoorden was in Jakarta. Daar komen alle expats 's ochtends bij elkaar in de balzaal van - toen - het Hilton hotel om de race op een groot scherm te bekijken en - te veel- champagne te drinken.

Nu een heleboel jaar later maken we de Melbourne Cup in Australie mee. Hier hebben ze het over de 'race that stops the nation'. De race wordt sinds 1858 gehouden op de eerste dinsdag van november.

Veel Australiers zouden er het liefst een nationale feestdag van maken. Maar dat is het nu eigelijk ook al.  Veel kantoren gaan 's middags op slot. Het personeel gaat dan samen ergens in de stad in een bar of restaurant naar de race kijken en - veel - champage drinken. Ook de Melbourne Cup lunches zijn populair waar je met je hoedje op heen kan en - veel - champagne kan drinken.

Daarstraks deed ik boodschappen in de Woolworths en daar maakte de winkelomroeper melding van de race: "doe nog snel wat inkopen voordat de race begint". De flessen champagne heb ik maar laten staan. Ik hou het vanmiddag bij een kopje thee. Ik heb ook geen hoedje op.

De race is inmiddels achter de rug. De paarden deden iets langer dan drie minuten over een afstand van 3.200 meter. Het winnende paard heet Americain. De grote favoriet 'So you Think' werd derde. Spannend!! De kranten staan morgenochtend vol met uitgebreide analyses. Ik verwacht ook dat veel mensen zich morgen ziek melden vanwege een kater.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...